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12 years a slave: Hollywood récompensera-il le premier film bondage sur l’esclavage de l’histoire ? (Uncle Tom’s cabin meets Justine: is history really served when slavery flicks go from spaghetti western to torture porn ?)

Posté le samedi 22 février 2014 par Admini

Oncle Tom ou les infortunes de la vertu ?

Réalisateur plasticien d’avant garde britannique récemment venu au cinéma avec deux films célébrant le martyre des prisonniers de l’IRA en grève de la faim (« Hunger ») et les joies tristes de l’addiction à la pornographie (« Shame »), radicalité et sauvagerie digne des meilleures installations ou vidéos d’avant-garde (masturbation à deux, flagellations esquisement dolorisantes à la Mel Gibson, viol en plan jouissivement subjectif, pendaison lente à souhait),  film tournant rapidement entre morceaux de bravoure et interminables plans séquences  au concours de sévices, adaptation du même titre d’une célèbre histoire d’esclave en fuite (Douze ans d’esclavage, brûlot abolitionniste écrit en fait par un auteur blanc un an après et avec le même succès que La Case de l’Oncle Tom), infortuné héros passant d’une improbable bourgeoisie à un monde de dégénérés où l’on massacre au moindre caprice des hommes et des femmes qu’il avait alors coûté une petite fortune de faire venir d’Afrique, étiquette de rigueur « inspirée d’une histoire vraie », dérision systématique du christianisme sans lequel il n’y aurait pas eu d’abolition, omerta systématique des fournisseurs africains et arabes de la traite sans parler des razzias en Europe, réalisateur et acteurs d’origine africaine ou habitués des films d’horreur ou de perversion, brève et ultime caution de l’acteur-producteur Brad Pitt en sauveur venu de nulle part, nouvelle présidente noire des oscars …

Alors qu’avec la pluie de récompenses qui, à une semaine d’oscars pour la première fois dirigés par une personne de couleur, continue à pleuvoir sur le chef d’oeuvre absolu sur l’esclavage que nous ont annoncé les critiques, la pression monte sur Hollywood pour consacrer le premier réalisateur noir de l’histoire …

Et qu’un an après après les deux oscars du western spaghetti de l’esclavage de Tarantino (et deux des mêmes acteurs: Pitt et Fassbender), le pauvre « Majordome » n’a toujours pas récolté la moindre nomination …

Comment ne pas voir avec l’auteur même de ce véritable concours de sévices de deux heures qu’il va désormais falloir infliger aux enfants de nos écoles …

L’ultime effet de la présidence d’un homme qui, dès avant même sa prise de fonction, avait non seulement déjà donné au monde le prix Nobel de la paix le plus rapide de l’histoire …

Mais réussi à reprendre et amplifier, des  liquidations ciblées à la mise sur écoutes de la planète entière, à peu près l’ensemble des mesures politiques de son prédécesseur honni ?

Admini @ 01:56
Catégorie(s): Pépé Cinoche etRacismes etUn peu d'histoire


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19 réponses à “12 years a slave: Hollywood récompensera-il le premier film bondage sur l’esclavage de l’histoire ? (Uncle Tom’s cabin meets Justine: is history really served when slavery flicks go from spaghetti western to torture porn ?)”

  • 19
    jc durbant:

    HOW PC CAN YOU GET ?

    Qu’est-ce qu’on avait dit déjà ?

    Même si j’avais pas pensé, entre deux attaques contre Trump, au meilleur film étranger pour… les Iraniens !

    “Thank you to President Trump. Remember last year when it seemed like the Oscars were racist?”

    Oscar host Jimmy Kimmel

    “My absence is out of respect for the people of my country and those of six other nations whom have been disrespected by the inhumane law that bans entry of immigrants to the U.S.

    Asghar Farhadi

  • 18
    jc durbant:

    Noir, dealer et homo : un candidat idéal pour les prochains oscars !

    http://www.rfi.fr/culture/20170201-moonlight-destin-jeune-afro-americain-homosexuel-barry-jenkins

  • 17
    jc durbant:

    Salutaire remise à sa place du pape par le producteur de Spotlight et ses deux oscars:

    « Ce film a donné une voix aux survivants. Et l’Oscar amplifie cette voix, en espérant qu’elle devienne une chorale qui résonnera jusqu’au Vatican. Il est temps de protéger les enfants et de rétablir la foi ».

    Michael Sugar

  • 16
    jc durbant:

    Pendant que les noirs geignent, Chris Rock remet les pendules à l’heure:

    « Durant les années où Sidney [Poitier] n’a sorti aucun film. Disons en 1962 ou 1963, aucun Noir n’a protesté. Pourquoi ? Parce que nous avions d’autres choses plus importantes contre lesquelles nous lever. Nous étions trop occupés à être violés et lynchés pour nous soucier de qui gagnait le prix du meilleur réalisateur. Vous savez, quand votre grand-mère se balance à une branche d’arbre, le cadet de vos soucis est l’Oscar du meilleur court-métrage documentaire étranger.»

    Chris Rock

  • 15
    jc durbant:

    Pendant que les noirs geignent, un réalisateur mexicain ramasse deux oscars de suite !

  • 14
    jc durbant:

    MORE THAN THEIR SHARE (In fact, blacks get nominations almost commensurate with their percentage in the general population and Oscars at a slightly higher percentage)

    The Economist magazine has noted that since 2000 blacks have been nominated at a rate almost commensurate with their percentage in the general population — and have received Oscars at a slightly higher percentage. That does not matter to multimillionaire 1-percenter black actors, who are furious that some of them were not nominated in 2016 and thus blame their unhappiness on racism.

    Perhaps instead of only Best Actress and Best Actor Awards, we should update and expand those rubrics to better represent our diverse society: Best Black Actress, Best Mixed-Race Actor, Best Latino Gay Actor, Best Transgendered Supporting Actor/ess?

    Is the goal of all blue-chip American institutions to reflect proportional diversity? Must the University of California system now limit Asian enrollment to ensure that whites, blacks, and Latinos are present on campus in proportion to their numbers in the general population? Or do Asians not mind they are not given awards at the elite Oscars commensurate with their numbers in the population, as long as racially blind merit still governs admission to universities?

    Should the U.S. Postal Service cut back on black employment because 20 percent of its highly sought-after jobs are held by African-Americans — wildly disproportionate to the black percentage of the general population? Is 20 percent then a racist figure? Should there be affirmative action for Asians to ensure postal diversity?

    How about the marquee jobs in the National Basketball Association or the National Football League? Are those prized billets subject to the same cultural and non-meritocratic biases as are currently being applied to the Motion Picture Academy? Surely awards for individual basketball performance have inordinately gone to black players, in a fashion that does not reflect their numbers in the general population. What happened to the concept of disproportionate impact? Whom to blame for the lack of diversity that effectively excludes Latinos and Asians from the NBA? Is there cultural bias in the manner in which we adjudicate basketball skills? Is dunking or making three-point shots a culturally conditioned construct designed to favor one set of basketball players over another? Does black privilege mean that other types of basketball skills are unduly neglected?

    Entry into the United States is highly coveted. Why do Mexican nationals account for over 50 percent of all immigrants, legal and illegal, when Latinos make up only 10 percent or so of the U.S. population? Is that asymmetry proof of ethnic and racial biases that have subverted national immigration policy — at the expense of African, Asian, and European would-be immigrants? Can such an imbalance be addressed by court-ordered concepts of diversity and proportional representation? Cannot Estonians and Georgians have the same rights as Mexicans? Will the Dutch or the Japanese demand their fair share of illegal aliens?

    There are particular individuals who are especially outraged by the lack of African-American Oscar nominees this year, such as director Spike Lee, who promises to boycott the supposedly racist ceremony. Actor Will Smith will too, insisting that his own failure to be nominated did not contribute to his pique — although his pique is symbolic of the crisis in the black community, while apparently black-on-black crime, illegitimacy, and gun violence are not so much. Yet by Spike Lee’s own standards and his own past, he should find nothing wrong with racial bias. Lee should boycott his own films for his long record of racist and reprehensible public statements designed to inflame and divide. It was the demagogic Lee, after all, who disclosed — inaccurately, as it turned out — the home address of the Zimmerman family in a sick effort to stir up violence during the Trayvon Martin debacle. And it was Lee who offered a number of incoherent but clearly racist comments about the supposed gentrification of his neighborhood (“You can’t just come in the neighborhood and start bogarting and say, like, you’re [expletive] Columbus and kill off the Native Americans”). Lee’s solution to apartheid in South Africa was direct and murderous. After visiting the country in the Nineties, he said: “I seriously wanted to pick up a gun and shoot whites. The only way to resolve matters is by bloodshed.” He has ridiculed interracial marriages in the tradition of Bull Connor’s old South. Announced Oscar host Chris Rock was said at one time also to be considering boycotting the awards. But why should Rock mind racialization? He too has a history of sloppy racist outbursts that contradict his comic persona. He claimed that police never shoot “white kids” — although the number of unarmed suspects shot annually by police roughly reflects the racial percentages of those who are arrested or detained by police. On the Fourth of July, Rock announced: “Happy white people’s independence day.” The logical corollary is to suggest that commemoration of Martin Luther King’s birthday should be confined to the black community. Speaking of the field of Oscar nominees this year, Rock, in an accidentally self-revealing comment, described the ceremony as “The White BET Awards.”

    So follow Rock’s logic a bit further: African-Americans are considering boycotting the Oscars because this year they are not represented in numbers commensurate with their percentage of the population (unlike the aggregate average of the last 15 years) — a fact that induces Rock to suggest the Academy Awards are becoming like . . . the all-black Black Entertainment Television awards, of course. BET awards do not nominate white, Latino, or Asian actors and actresses, excluded entirely by their supposed DNA. Rock’s logic apparently is that the BET awards grew up to address the biases of the Oscars. But do BET awards disappear in years when African-Americans receive Oscar nominations and awards?

    America in the age of Obama is spiraling toward a historically familiar chaos of the sort found in 19th-century Austria-Hungary, the former Yugoslavia, and contemporary Iraq and Lebanon. When people of different races and religions cannot get along and are whipped up by their careerist tribal leaders, then the state, to survive, steps in, either to create separate racial enclaves or to rotate and distribute awards strictly on the basis of percentage representation within the general population. Given the careers of racial fakers such as Ward Churchill, Rachel Dolezal, Shaun King, and Elizabeth Warren, it seems we must start demanding DNA checks — can we borrow from the Third Reich the concept of wearing identifying lapel pins? — perhaps with a mandatory 51 percent rule for formal inclusion in a designated minority category.

    Finally, there are lots of ironies in the Academy Awards nominations. Hollywood leftists assumed their loud political correctness was a form of insurance. First, Hollywood leftists assumed their loud political correctness was a form of insurance: The more shrilly they railed about American injustice, the more these Dr. Frankensteins thought they were protected from their own PC monsters. But Hollywood, at the producer and owner level, is run by a mostly white, 1-percenter hierarchy that, like Orwell’s two-legged revolutionary pigs, believes its abstract sloganeering balances its concrete deeds. Second, minority groups, in fact, are “overrepresented” in a variety of coveted institutions, from sports to federal jobs — on the assumption that purported past discrimination allows such present disequilibrium. But we are a half-century from the civil-rights movement and 40 years into affirmative action. Nearly 50 million current American residents were not born in the U.S. and have no clue about the 1960s. There are tens of millions of non-black/non-white residents, and none of today’s undergraduates have firsthand experience of the civil-rights movement that might explain an accepted double standard that allows a “black caucus” or a BET ceremony. At some point, class matters more than race — unless we are to assume that multimillionaire Spike Lee has it rougher in 2016 America than an out-of-work Appalachian coal miner, or that Will Smith’s kids would eagerly trade places with a white mechanic’s sons in Bakersfield. Third, is the ultimate logic of the new segregationists apartheid, and thus apparently a new separatist white identity as well? If one rails enough at “white privilege,” then the third-generation Armenian-American, the second-generation Croatian-American, the recent arrival from the Azores, the one-half Basque, and the fourth-generation Greek-American will very possibly assume new common bonds that previously did not often exist — on the theory that if they are smeared for sharing an unspoken white solidarity and “privilege,” then they might as well share an identity in the fashion of other groups. Is “European-American” the next hyphenated group in our future, a rubric as exact or inexact as “Latino,” which now apparently include Ted Cruz, Bill Richardson, a Brazilian aristocrat, and the Oaxacan immigrant who crossed the border this morning? This is all going to end very badly. Just pick up any history — and read about our catastrophes to come.

    VDH

    http://www.nationalreview.com/article/430288/segregation-today

    In fact, as our analysis of film casts and awards shows, the number of black actors winning Oscars in this century has been pretty much in line with the size of America’s overall black population. These years are far from the first whitewashing in Oscars history: no actors from ethnic minorities were nominated in 1995 or 1997, or in an extraordinary streak between 1975 and 1980. Throughout the 20th century, 95% of Oscar nominations went to white film stars. It is an embarrassing anachronism that the prevalence of white Academy electors has been allowed to continue into the 21st century, a trend that the Academy’s (black) president, Cheryl Boone Isaacs, has vowed to end.

    Yet, despite the 2015-2016 whiteout, an analysis of Oscar selections since 2000 suggests that the imbalances are industry-wide, not primarily to do with Academy voters. And they affect all ethnic minorities. Oscar nominations have not dramatically under-represented black actors. Instead, they have greatly over-represented white ones. Blacks are 12.6% of the American population, and 10% of Oscar nominations since 2000 have gone to black actors. But just 3% of nominations have gone to their Hispanic peers (16% of the population), 1% to those with Asian backgrounds, and 2% to those of other heritage.

    Black actors get speaking roles in rough proportion to their percentage of America’s population, according to a study of 600 top films from 2007-2013 at the Annenberg Center for Communication and Journalism. (See “film roles” in the chart above.) Again, Latinos and Asians do much worse. But blacks are under-represented in the roles that count for the Oscars, getting just 9% of the top roles since 2000, according to our own analysis. (We define “top roles” as the top three names on the cast-list on IMDb, an online film database, in films with a rating of 7.5 or greater, an American box-office gross of at least $10m, and which were neither animated nor in a foreign language.)

    The numbers indicate that, whereas the film industry most certainly fails to represent America’s diversity, the whitewashing occurs not behind the closed doors of the Academy, but in drama schools (shown in the SAG membership) and casting offices. For most of the past 15 years, the Academy has largely judged what has been put in front of them: minority actors land 15% of top roles, 15% of nominations and 17% of wins. Once up for top roles, black actors do well, converting 9% of top roles into 10% of best-actor nominations and 15% of the coveted golden statuettes, a bit above their share of the general population …

    http://www.economist.com/blogs/prospero/2016/01/film-and-race?zid=319&ah=17af09b0281b01505c226b1e574f5cc1

  • 13
    JFM:

    Annilka. La France a la peine de mort mais c’est pour les victimes de récidivistes. Et si vous osez l’ouvrir vous êtes affiché dans le Mur des C..s au Syndicat de la Magistrature.

  • 12
    jc durbant:

    NBA SO BLACK

    Try telling the NBA to hire more White, Latino, Chinese or Eskimo players.

    Stephen Verona

  • 11
    Annika:

    La France a la peine de mort, bien sûr, mais pratiquée différemment puisqu’elle enferme tout autant les « prévenus » d’un crime que les « accusés » d’un crime pendant des années. Aidés par les gardes qui fournissent volontairement foulards, lacets et ceintures aux prisonniers, les suicides de ces derniers créent de la place dans les prisons surpeuplées. A l’opposé de l’Amérique, ceux qui meurent de la « justice » française ne sont pas les plus coupables, mais les plus désespérés.

    En ce qui concerne l’esclavage. Avant la guerre de cessation, « un quart des noirs émancipés en Caroline du Sud étaient propriétaires de 10 esclaves ou plus» http://americancivilwar.com/authors/black_slaveowners.htm J’ai lu un témoignage similaire dans le musée de Birmingham en Alabama, ou 31% des noirs émancipés étaient slaveowners au début de la guerre. Près d’un tiers… ça laisse rêveur. Les sudistes américains en sont conscients, mais le reste du pays l’ignore. Et ce n’est pas demain la veille qu’Hollywood en fera un film.
    La France et l’Amérique ont des hypocrisies differentes – but hypocrisy nevertheless.

  • 10
    madimaxi:

    La question de la peine de mort revêt deux aspects : un moral et celui de « l’efficacité ». Ôter la vie n’est pas bien mais si ôter la vie d’un condamné, en attendant mieux comme remède, épargne les vies en termes de données statistiques c’est tout à fait moral de l’appliquer. Le souci est que l’on ne sait jamais et le doute profite toujours à l’accusé. Je suppose néanmoins que les états américains qui l’appliquent se fondent sur d’autres raisons que la simple loi du talion. Et que si les peines capitales ont repris en 1976, ce n’était point de gaieté de cœur. Et que, certainement, ils sont beaucoup mieux placés que nous pour juger de leur utilité.

    Un autre truc dans la pure rhétorique. La corrélation entre le volume d’armes à feu en circulation et le taux d’homicides. Lorsque l’on compare les états américains, on s’aperçoit que le taux de possession d’armes et le taux d’homicides divergent parfois considérablement. Ceci n’est pas une surprise. On l’observe aussi en France. 4-5 fusils de chasse par famille chez les passionnés de Picardie et en Gironde. Et pourtant, hormis quelques accidents de chasse et disputes de comptoir, peu de dangerosité de la part de ces fous de la gâchette.

    On objectera que c’est un problème social et non pas le problème de l’outil du crime. Je veux bien l’admettre. Mais si c’est vrai, je demande à ces sociologues de laisser les possesseurs d’armes en paix.

    Et puis, l’histoire de Marseille bien sûr. Au rythme soutenu qu’adoptent ici les règlements de compte parmi les affreux, on peut oser affirmer que Marseille est devenue le premier territoire de la République où la peine de mort a été réintroduite.

  • 9
    jc durbant:

    D’ailleurs, si je me souviens bien des sondages de l’époque, la fameuse loi Badinter et l’abrogation Mitterrand, c’était largement (et comme souvent en France ?) le fait du prince, non ?

    Pas sûr d’ailleurs que si on refaisait des sondages et qu’on envisageait différents cas de figure (eg. assassinats aggravés d’enfants) qu’on aurait pas plus de gens qu’on croit pour son rétablissement …

    La prétendue barbarie américaine apparaissant alors, pour part, comme le simple produit d’une plus grande démocratie ? Ce qui bien sûr ne veut pas dire que le peuple ait toujours raison …

    Voir:

    Selon Opinionway le taux de Français favorables à la peine de mort a rapidement grimpé, passant de 35 % en 2011 à 45 % en 2012 puis 50 % en 2013. En janvier 2014, l’institut Ipsos a testé lui aussi le rétablissement de la peine de mort auquel il attribue 45 % de soutien. Il est majoritaire chez les ouvriers (64 %), les électeurs UMP (60 %) et les électeurs du Front National (79 %).

    Wikipedia

    Sans compter qu’on oublie souvent que dans la pratique réelle (en comptant les moratoriums officiels ou de fait), si je me souviens bien, il ne reste en fait aux EU qu’à peine 14 états dans lequels elle est pratiquée ou reste une possibilité réelle …

    Comme d’ailleurs même Amnesty international le reconnaissait dans son dernier rapport (voir l’un de mes récents billets sur Facebook)

    https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xap1/t31.0-8/10631156_4781765839108_7823370818391462534_o.jpg

    US: DEATH PENALTY ON HOLD IN MOST OF THE COUNTRY (36 states have either abolished the death penalty, have executions on hold, or have not carried out an execution in at least 5 years)

    The USA was the only country in the region to carry out executions, 39 in 2013 (four less than in 2012). Only nine states executed in 2013, the same number as in 2012 – the state of Texas alone accounted for 41% of all executions. In May, Maryland became the 18th abolitionist US state.

    Amnesty international

    Thirty-six states have either abolished the death penalty, have executions on hold, or have not carried out an execution in at least 5 years. Recently, three states, Arizona, Ohio, and Oklahoma, temporarily halted executions as reviews are conducted of botched executions. In six states, Arkansas, California, Kentucky, Louisiana, Montana, and North Carolina, a de facto moratorium on executions is in place because of lethal-injection challenges; most of those states have not had an execution since 2008. Colorado, Oregon, and Washington have formal moratoriums on executions imposed by their governors. Eighteen states and the District of Columbia have abolished the death penalty. In 6 additional states, while no formal hold is in place, no execution has been conducted in at least five years. The U.S. military and federal government also authorize the death penalty, but neither has had an execution in over ten years.

    http://www.deathpenaltyinfo.org/node/5829

    While a majority of Americans (55%) favor the death penalty for persons convicted of murder, according to a 2013 Pew Research survey, that number has declined significantly over the last two decades. In 1996, about three-quarters of the U.S. public (78%) favored capital punishment. Meanwhile, the share of those saying they oppose the death penalty has risen from 18% in 1996 to 37% in 2013.

    Against this backdrop of public opinion, several states have legally banned the practice in recent years, bringing the total to 18 (plus the District of Columbia). That leaves 32 states where the death penalty is legal. A number of states, including California, North Carolina, Arkansas, Kentucky and Georgia, have de facto moratoriums on the death penalty while state courts weigh lawsuits dealing primarily with execution methods, according to Richard C. Dieter, executive director of the Death Penalty Information Center, a non-profit organization in Washington that collects information on the death penalty.

    Pew

  • 8
    madimaxi:

    La citation de Jissé me donne envie de me lancer dans la pure rhétorique.
    On reproche souvent aux Etats-Unis, surtout parmi les gauchocompatibles, d’être un pays barbare car pratiquant la peine de mort. Les Etats-Unis ont cessé la pratique en 1976 avant de la réintroduire par la suite. Est-ce qu’entre ’76 et la Loi Badinter de ’81 la France fut un pays barbare ?

    L’Etat Michigan a aboli la peine de mort dans sa législation pénale en 1846. L’Etat Vermont a aboli l’esclavage en 1777. Dans les deux domaines, la France a eu du retard. Est-ce pour cela qu’il faudrait la qualifier de barbare durant la période correspondante ? Est-ce pour cela qu’il faut qualifier l’Etat Michigan et celui de Vermont, tous deux faisant partie des Etats-Unis, de phares de l’Humanité ?

  • 7
    jc durbant:

    Voir également:

    On trouve encore dans certains ouvrages une histoire dont l’origine reste à élucider. On y raconte qu’un jour des cannibales décidèrent de garder des prisonniers à leur service au lieu de les dévorer. C’est ainsi que seraient apparus les premiers esclaves. Le cannibalisme renvoyant à l’image de la barbarie, au monde d’avant l’humanité, faire coïncider l’invention de l’esclavage avec la fin d’une pseudo-époque cannibale, c’est l’inscrire aux origines mêmes des sociétés humaines. Considérer les premiers esclaves comme des hommes ayant évité le plus atroce des sorts, c’est aussi faire de l’esclavage une sorte de “progrès”. L’idée n’est donc pas neutre.

    Olivier Grenouilleau (Qu’est-ce que l’esclavage ?, 2014)

    Certains esclavagistes américains affirmaient que leurs possessions vivaient mieux que les prolétaires européens de la révolution industrielle. Peut-être pas sans raison.

    Le Monde

  • 6
    jc durbant:

    Voir aussi aujourd’hui en Thailande:

    where slaves once represented a precious capital investment worth taking some care of, they are now so cheap that they are disposable. Anti-slavery activist Kevin Bales has calculated that relative to measurable assets through the ages – for example, the price of land and cattle – a slave today typically costs 95% less than at the height of the original slave trade.

    But distance has made it possible to turn a blind eye. Globalisation has hidden the brutal realities of slavery through chains of outsourcing, subcontracting, and « commercially confidential » lists of suppliers to supermarket suppliers.

    Retailers say long supply chains make it hard to know what is going on, let alone be accountable for it. The industry pleads a dearth of labour – and yet there is no shortage of people who want to work, only of local people with the legal right to work who are prepared to tolerate such egregious conditions

    http://www.theguardian.com/global-development/2014/jun/10/thailand-seafood-industry-state-sanctioned-slavery

  • 5
    jc durbant:

    Voir aussi:

    « Si 12 Years a Slave ne remporte pas l’Oscar du meilleur film ce soir, les membres de l’Académie des arts et sciences du cinéma seront accusés de racisme ! » La petite blague d’Ellen DeGeneres, animatrice de la 68e cérémonie des Oscars, le 2 mars, n’a pas vraiment dissipé l’embarras qui flottait dans l’air du Dolby Theatre de Los Angeles. Tout le monde l’avait compris : le film de Steve McQueen ne relevait pas d’un jugement artistique, mais politique, voire moral. Il s’agissait de ne pas laisser passer Hollywood pour un repaire de racistes. La campagne menée par la production auprès des 5777 votants avait donné le ton. Avec un slogan sobre : « Il est temps ! » Temps de quoi ? De réparer une injustice, ainsi que le cinéaste l’a expliqué à Sky News quelques semaines avant les Oscars : « La Seconde Guerre mondiale a duré cinq ans, mais il y a des centaines et des centaines de films sur cette guerre et sur l’Holocauste. L’esclavage a duré quatre siècles, mais moins de 20 films y sont consacrés. »

    Deux membres de l’académie des Oscars ont avoué au Los Angeles Times, sous couvert de l’anonymat, qu’ils avaient voté pour le lauréat sans avoir vu le film, dont ils craignaient qu’il fût trop éprouvant – non sans raison, certaines scènes étant particulièrement violentes. Alors que 12 Years a Slave apparaissait comme la Liste de Schindler des Afro-Américains, lui apporter son suffrage valait brevet de respectabilité idéologique.


    Causeur

  • 4
    jc durbant:

    Président noir, présidente des oscars noire, possibilité de consacrer le premier réalisateur noir de l’histoire, risque majeur de passer pour racistes autrement, peut-on imaginer plus grande pression sur nos votants de la semaine prochaine pour, comme en 2008 avec les présidentielles, récompenser le premier film bondage sur l’esclavage?

    Voir:

    The best aspect about America is its egalitarianism. The country respects and rewards the talented and the sincere. And despite serious racial issues, we saw America electing a black President, creating history. And as Hollywood runs up to the Academy Awards on March 2, one of the questions is, will Steve McQueen be the first black director to win the Oscar. Interestingly, his 12 Years A Slave is all about the struggle of one black man to escape humiliating captivity he faces in the white man’s den. At the moment, McQueen – though with an emotionally engaging film behind him – is not the favourite to walk away with the best director statuette. But if he does, he would be the first black helmer to actually clinch this Oscar, although there have been two other black directors who were nominated in the past. One of them was John Singleton for the 1992 Boyz n the Hood, and the other was Lee Daniels in 2009 for Precious. McQueen’s win could be as historic as Kathryn Bigelow’s 2009 triumph with The Hurt Locker. She was the first woman director to have won the best director Oscar. In a way, McQueen’s nomination comes in a year when black moviemakers have done exceedingly well. Fruitvale Station – about a real incident where a black teenager was killed by the police in Oakland — got the big prize at the Sundance Film Festival. And works like 42 (the black baseball player, Jackie Robinson biopic) and The Butler (probing the African American role in U.S. history) have been, along with 12 Years A Slave, lauded by critics. On top of this, Hollywood and the Academy of Motion Picture Arts and Sciences have been talking about lack of diversity in the race for the Oscars.

    The Hindustan Times

    Cheryl Boone Isaacs … est la première Afro-américaine à prendre la direction de la prestigieuse Académie des Arts et des Sciences du Cinéma à Hollywood, et la troisième femme choisie pour le job. Cheryl Boone Isaacs vient d’être élue au poste suprême du comité des Oscars.

    Gala

  • 3
    jc durbant:

    Oui, mais pour bien faire, pour apprécier pleinement l’oeuvre du maitre, faudrait d’abord se farcir « Hunger » et « Shame » et même « Vénus noire, » de notre Abdellatif Kechiche national !

    Petit échantillon

  • 2
    sil:

    Tu m’as donné envie d’aller voir cette comédie ^^

  • 1
    jc durbant:

    Morceaux choisis:

    Il faut avoir le courage de vouloir le mal et pour cela il faut commencer par rompre avec le comportement grossièrement humanitaire qui fait partie de l’héritage chrétien. (..) Nous sommes avec ceux qui tuent.

    André Breton

    Bien avant qu’un intellectuel nazi ait annoncé ‘quand j’entends le mot culture je sors mon revolver’, les poètes avaient proclamé leur dégoût pour cette saleté de culture et politiquement invité Barbares, Scythes, Nègres, Indiens, ô vous tous, à la piétiner.

    Hannah Arendt (1949)

    Le grand ennemi de la vérité n’est très souvent pas le mensonge – délibéré, artificiel et malhonnête – mais le mythe – persistant, persuasif et irréaliste.

    John Kennedy

    Cette Administration met en avant un faux choix entre les libertés que nous chérissons et la sécurité que nous procurons… Je vais donner à nos agences de renseignement et de sécurité les outils dont ils ont besoin pour surveiller et éliminer les terroristes sans nuire à notre Constitution et à notre liberté. Cela signifie l’arrêt des écoutes téléphoniques illégales de citoyens américains, l’arrêt des lettres de sécurité nationale pour espionner les citoyens américains qui ne sont pas soupçonnés d’un crime. L’arrêt de la surveillance des citoyens qui ne font rien de plus que protester contre une mauvaise guerre. L’arrêt de l’ignorance de la loi quand cela est incommode.

    Obama (août 2007)

    Qu’est donc devenu cet artisan de paix récompensé par un prix Nobel, ce président favorable au désarmement nucléaire, cet homme qui s’était excusé aux yeux du monde des agissements honteux de ces Etats-Unis qui infligeaient des interrogatoires musclés à ces mêmes personnes qu’il n’hésite pas aujourd’hui à liquider ? Il ne s’agit pas de condamner les attaques de drones. Sur le principe, elles sont complètement justifiées. Il n’y a aucune pitié à avoir à l’égard de terroristes qui s’habillent en civils, se cachent parmi les civils et n’hésitent pas à entraîner la mort de civils. Non, le plus répugnant, c’est sans doute cette amnésie morale qui frappe tous ceux dont la délicate sensibilité était mise à mal par les méthodes de Bush et qui aujourd’hui se montrent des plus compréhensifs à l’égard de la campagne d’assassinats téléguidés d’Obama.

    Charles Krauthammer

    Les drones américains ont liquidé plus de monde que le nombre total des détenus de Guantanamo. Pouvons nous être certains qu’il n’y avait parmi eux aucun cas d’erreurs sur la personne ou de morts innocentes ? Les prisonniers de Guantanamo avaient au moins une chance d’établir leur identité, d’être examinés par un Comité de surveillance et, dans la plupart des cas, d’être relâchés. Ceux qui restent à Guantanamo ont été contrôlés et, finalement, devront faire face à une forme quelconque de procédure judiciaire. Ceux qui ont été tués par des frappes de drones, quels qu’ils aient été, ont disparu. Un point c’est tout.

    Kurt Volker

    Le système esclavagiste était rentable et il aurait pu s’adapter à la nouvelle période. On a même calculé que la productivité d’un esclave pouvait être équivalente, voire supérieure, à celle d’un salarié. Olivier Pétré-Grenouilleau
    La traite n’avait pas pour but d’exterminer un peuple. L’esclave était un bien qui avait une valeur marchande qu’on voulait faire travailler le plus possible.

    Olivier Pétré-Grenouilleau

    « Cargaison » précieuse face au risque financier que prenait l’armateur, leurs conditions de détention s’améliorèrent au cours des siècles, leur taux de mortalité étant de 10 % à 20 %, avec des pics à 40 %. Pour les historiens, l’estimation la plus probable s’établit à 13 % sur les quatre siècles que dure la traite alors que la mortalité moyenne d’un équipage était tout juste inférieure.

    Wikipedia

    On dispose de peu d’éléments sur le nombre de captifs décédés sur le sol africain. (…) Raymond L. Cohn, un professeur d’économie dont les recherches sont centrées sur l’histoire économique et les migrations internationales estime que 20 à 40 % des captifs mouraient au cours de leur transport à marche forcée vers la côte, et que 3 à 10 % disparaissaient en y attendant les navires négriers. On arrive à un total compris entre 23 et 50 %. (…) À la fin du XVIIIe siècle, en Guadeloupe, le taux de mortalité des esclaves oscillait entre 30 et 50 pour mille. En métropole, le taux de mortalité était compris entre 30 et 38 pour mille. (…) Pour les négriers nantais, la mortalité moyenne était de 17,8 %. Il ne s’agit que d’une moyenne. Certaines traversées pouvaient se faire sans aucun décès tandis que d’autres pouvaient enregistrer une mortalité de 80 % voire davantage.

    Wikipedia

    Pour le XVIe siècle, le nombre des esclaves chrétiens razziés par les musulmans est supérieur à celui des Africains déportés aux Amériques. Il est vrai que la traite des Noirs ne prendra vraiment son essor qu’à la fin du XVIIe siècle, avec la révolution sucrière dans les Antilles. Mais, selon Davis, il y aurait eu environ un million de Blancs chrétiens réduits en esclavage par les barbaresques entre 1530 et 1780. Mais il ne faut pas se focaliser sur la question des chiffres, afin d’établir une sorte d’échelle de Richter des esclavages. Ce que le travail de Davis permet d’affirmer, c’est que cet esclavage des chrétiens entre le XVIe et le XVIIIe siècle renvoie à une réalité non négligeable. Rien de plus. S’il est resté pour une large part ignoré, c’est qu’il n’a pas laissé beaucoup de traces. Les esclaves blancs étaient en effet principalement, à 90%, des hommes, qui ne faisaient pas souche en terre d’Islam, à l’inverse des Africains aux Amériques. C’est aussi que le questionnement est souvent premier en histoire (on se pose des questions, puis l’on recherche les sources permettant éventuellement d’y répondre) et que cet esclavage n’a pas beaucoup intéressé les historiens. (…) Il est différent à plusieurs titres. Tout d’abord, cet esclavage ne répond pas à la même logique. Au départ, les barbaresques se livrent à des opérations de course et de piraterie sur les côtes de la Méditerranée, comme c’est l’usage chez certains peuples marins depuis la plus Haute Antiquité. On avait pris l’habitude depuis l’époque byzantine de rédiger des traités prévoyant l’échange réciproque d’esclaves. Puis, les chrétiens se mobilisant pour «racheter» leurs proches tombés en esclavage, l’affaire devint plus rentable pour les razzieurs. C’est paradoxalement cette perspective financière qui accentua les raids musulmans à partir du XVIe siècle. En devenant directement et assez facilement monnayables, les esclaves devinrent des proies plus séduisantes que les navires ou les cargaisons. Les barbaresques se mirent alors à multiplier leurs razzias sur les côtes de la Méditerranée, notamment en Italie du Sud. Dans le cas de la traite transatlantique, l’esclavage répondait à un autre but : fournir une main-d’oeuvre bon marché aux colonies. Les Noirs ne pouvaient être rachetés mais seulement – rarement – se racheter eux-mêmes. Ils firent souche en Amérique, ce qui ne fut jamais le cas des chrétiens. (…) On ne devrait pas en effet parler d’une «traite» des Blancs car les musulmans cherchaient de l’argent plus ou moins rapidement, ils ne se sont pas livrés à un trafic de main-d’oeuvre. Au bout de quelques années, les esclaves chrétiens étaient soit rachetés et ils rentraient chez eux, ou ils disparaissaient. Le taux de mortalité était assez fort. Autour de 15%, selon Davis.

    Olivier Pétré-Grenouilleau

    A la différence de l’islam, le christianisme n’a pas entériné l’esclavage. Mais, comme il ne comportait aucune règle d’organisation sociale, il ne l’a pas non plus interdit. Pourtant, l’idée d’une égalité de tous les hommes en Dieu dont était porteur le christianisme a joué contre l’esclavage, qui disparaît de France avant l’an mil. Cependant, il ressurgit au XVIIe siècle aux Antilles françaises, bien que la législation royale y prescrive l’emploi d’une main-d’oeuvre libre venue de France. L’importation des premiers esclaves noirs, achetés à des Hollandais, se fait illégalement. (…) Le mouvement part d’Angleterre, le pays qui a déporté au XVIIIe siècle le plus de Noirs vers l’Amérique. La force du mouvement abolitionniste anglais repose principalement sur la prédication des pasteurs évangélistes. Il en résulte une interdiction de la traite par l’Angleterre (1806) et les autres puissances occidentales (France, 1817), puis une abolition de l’esclavage lui-même dans les colonies anglaises (1833) et françaises (1848). Décidée par l’Europe, la suppression de la traite atlantique est imposée par elle aux Etats pourvoyeurs d’esclaves de l’Afrique occidentale. (…) Cependant, rien de pareil n’a eu lieu dans le monde musulman. L’esclavage étant prévu par l’islam, il eût été impie de le remettre en cause. Aussi, l’autre grande forme de la traite vers l’Afrique du Nord et le Moyen-Orient continua de plus belle au XIXe siècle, qui correspondit à son apogée. Et, parallèlement, des Européens continuaient d’être razziés en Méditerranée et réduits en esclavage à Alger, Oran, Tunis ou Salé (Rabat). D’où l’expédition de 1830 à Alger. Finalement, ce fut la colonisation qui mit presque entièrement fin à la traite musulmane.

    Jean-Louis Harouel

    How likely is it that the chief White House butler not only witnessed his mother raped and his father murdered by a plantation owner’s racist son but also had an intermittently estranged son of his own who became, first, one of the Fisk University student heroes of the Nashville lunch-counter sit-ins; second, one of the original Freedom Riders; third, so close an aide to King that he was in the Memphis motel room with Ralph Abernathy, Andrew Young, and Jesse Jackson when King was assassinated; fourth, a beret-wearing Black Panther in Oakland; fifth, an unsuccessful candidate for Congress; sixth, a leader of the South Africa divestment movement; and, seventh, a successful candidate for Congress?

    Hendrik Hertzberg

    The Butler is fiction, although its audience may assume otherwise. Those cagey words “inspired by a true story” can be deceptive. The script was triggered by Wil Haygood’s 2008 Washington Post article “A Butler Well Served by This Election.” Published after Obama’s landmark victory, and later spun into a book, it unearthed the story of former White House butler Eugene Allen, who served American presidents for 34 years. But screenwriter Danny Strong (HBO’s Game Change) has created a fictional butler named Cecil Gaines (Forest Whitaker), whose life mirrors the drama of the civil rights movement with cut-glass symmetry. Straining to serve an overcharged agenda, The Butler is a broadly entertaining, bluntly inspirational history lesson wrapped around a family saga that gives new resonance to the term “domestic drama.” Director Lee Daniels (Precious, The Paperboy) is not known for subtlety, and this movie is no exception. But at the heart of its sprawling narrative, he has corralled some fine performances. Whitaker navigates gracefully between his public and private personae—White House butlers he says, have two faces: their own “and the ones we got to show the white man.” As Cecil stoically weathers the upheavals of history, and his splintered family, we can feel him being gradually crushed under the weight of his own quiet dignity, yet mustering shy increments of resistance over the decades. Between his role as a virtually mute servant/sage in the White House and a beleaguered patriarch trying to hold together his middle-class family, this a character with a lot on his plate. The story’s long march begins with Cecil’s boyhood on a cotton plantation in the South in 1926, where he sees his father shot dead in a field for looking the wrong way at a white man. Cecil is adopted by a thin-lipped matriarch who tells him, “I’m going to teach you how to be a house nigger.” Which sounds strange coming from the mouth of Vanessa Redgrave. The term “house nigger,” and the n-word in general, recurs again and again, shocking us each time, and never letting us forget that there’s no higher house than the White House. A model of shrewd obedience, Cecil learns to make the perfect martini, to be invisible in a room, and to overhear affairs of estate in stony silence—unless asked for his opinion, which he’ll pretend to offer with a wry, Delphic diplomacy that makes the questioner feel validated. The script goes out of its way to ennoble Cecil’s work, plucking a quote from Rev. Martin Luther King Jr. —”the black domestic defies racial stereotyping by being hardworking and trustworthy … though subservient, they are subversive without even knowing it.” The Uncle Tom issue is front and centre, especially in Cecil’s feud with his radicalized son Louis (David Oyelowo), who rejects his father as a race traitor. The conflict comes to a head amid a family debate about the merits of Sidney Poitier, a legendary actor brashly dismissed by Louis as “a white man’s fantasy of what he wants us to be.” The fondly nostalgic references to In the Heat of the Night and Guess Who’s Coming to Dinner may fly over the heads of younger viewers. But it’s a lovely scene, mixing rancour and wit and a deft touch. Although this is a movie on a mission, it does have a sense of humour. When Cecil’s eldest son, shows up to dinner in his Black Panther beret and black leather, with a girlfriend sporting a vast Angela Davis Afro, it’s pure caricature as Daniels presents a whole other take on Guess Who’s Coming to Dinner, played as both drama and farce.

    Brian D. Johnson

    12 Years a Slave a définitivement enterré Le Majordome L’une des surprises des Oscars 2014, c’est l’absence du Majordome qui n’a donc aucune nomination. Eliminé des Golden Globes, on pouvait encore imaginer que le film de Lee Daniels soit présent dans la course aux Oscars. Raté. Le Majordome est peut-être sorti trop tôt (en août aux USA) et surtout, il s’est fait enterrer par le drame de Steve McQueen. Sur un sujet proche (l’esclavage et le combat pour les droits civiques), la fresque de Lee Daniels semble bien sage face au déchaînement de violence, de conscience et de surcinéma du film de McQueen. Avec son sujet édifiant, ses performances intenses et sa mise en scène puissante, 12 Years a Slave a le profil type du « film à Oscars ». Mais on sait que certains votants risquent d’être rebutés par sa violence. Finalement, Lee Daniels aurait été un bon compromis avec ses prestations moins agressives et ses stars plus facilement oscarisables (Oprah Winfrey, ignoré pour son retour au ciné après Beloved et quinze ans d’absence, et surtout Forest Whitaker).

    Première

    Avec ce grand spectacle typiquement hollywoodien (les oscars vont pleuvoir !), le cinéaste réussit l’osmose délicate entre le film commercial et le cinéma d’auteur. Depuis Hunger, par exemple, on sait qu’à l’instar de Theo Angelopoulos ou Andreï Tarkovski il adore les plans fixes démesurément étirés, mais calculés à la seconde près, qui créent une réalité parallèle, plus vraie que la vraie. On en a plusieurs ici, dont celui, totalement incongru dans un film américain, où le héros, lynché, est suspendu à une corde, ses pieds touchant le sol par intermittence. Il attend. Il entend des enfants jouer et rire au loin. La durée même de cette séquence magnifique fait naître la peur. On dirait un suspense à la Hitchcock… Question sadisme, Steve McQueen est un orfèvre : dans Hunger, on le sentait radieux de détailler, une à une, les plaies sur le corps meurtri de Michael Fassbender. Il ne semble pas mécontent, ici, de filmer un à un les coups de fouet reçus par la bien-aimée du frustré. Mais curieusement, ce pointillisme lui permet, à chaque film, de fuir le réalisme. Son art repose sur l’artifice. Sous sa caméra, le destin de Solomon Northup n’est plus un fait divers, mais une abstraction lyrique. Presque un opéra.

    Télérama

    Je peux dire que j’aimé ce film. Bien sur il est très didactique et manichéen ( les gentils blancs du nord, le héros Brad Pitt quand même très gonflé de se donner le rôle du sauveur en tant que producteur du film!!!!) mais c est un film qui reste très fort , tres beau et plein d humanités , avec une belle réalisation , de bons acteurs, une lenteur assumée et salutaire . L intérêt de ce film pour moi est surtout que j y ai emmené ma fille de 14 ans et qu elle a beaucoup aimé. Ce genre de film est un bon rappel de ce dont est capable l humanité lorsqu il n y a pas d égalité entre les gens, lorsque les lois permettent à certains de se croire supérieur , nul est à l abris de devenir un bourreau lorsque l on le laisse faire !!! Cela paraît évident mais dans un contexte mondial de montée des intolérances , du racisme, dans un pays Côme la France où certains trouvent comique de comparer une ministre à une guenon , je pense malheureusement que ce film à encore un rôle à jouer!!! Un film scolaire disent certains, c est vrai! A faire voire au scolaire!! Oui

    Paulineeliane | 21/02/2014 à 11h51

    Difficile de trouver plus contradictoire que Django Unchained de Quentin Tarantino et 12 Years A Slave de Steve McQueen : les deux films – dans lesquels figurent d’ailleurs Brad Pitt et Michael Fassbender – revisitent la même histoire sombre (l’esclavagisme) avec une approche si différente qu’ils se révèlent complémentaires. Autrement dit, ici, chez Steve McQueen, on n’est pas venu pour rire. Chose que l’on savait déjà pour avoir vu ses précédents films, Hunger et Shame qui avaient autant à voir avec des spectacles de Florence Foresti que Véronique Sanson avec un groupe de métal allemand. (…) Comme dans Hunger et Shame, qui parlaient d’oppression et de claustration – l’univers carcéral pour le premier, l’addition sexuelle pour le second -, la mise en scène de Steve McQueen se révèle aussi virtuose que discutable comme lors de ce plan-séquence qui semble durer une vie et qui nous rapproche de la mort. On y voit Solomon pendu à une corde, sur la pointe des pieds, pataugeant dans la boue pour éviter l’asphyxie. McQueen obtient sur la durée un vrai malaise. Tout circule, tout y est montré, dénoncé : le voyeurisme, la passivité, l’indifférence, l’exploitation, l’obscénité, la cruauté ordinaire etc. On est bien loin de la fresque académique, policée. Et, en même temps, il y a un tour de force ostentatoire, une volonté de s’afficher en grand cinéaste rétif aux normes et aux conventions, au-dessus de ce qu’il doit filmer. Steve McQueen avoue dans le dossier de presse : « Je ne voulais pas minimiser ce qui lui est arrivé. Il ne s’agit pas de choquer les gens – cela ne m’intéresse pas -, mais il s’agit de faire preuve de responsabilité face à cette histoire. »

    TF1

    Fidèle à ses motifs favoris, le dolorisme et l’incarcération, physique ou mentale (l’agonie de l’activiste irlandais Bobby Sands dans Hunger, l’aliénation au sexe dans Shame), McQueen concentre son propos sur la réalité crue des sévices dont étaient quotidiennement victimes des millions d’individus. Passages à tabac, viols, tortures, assassinats ou travail forcé entraînant la mort, séparation des familles, humiliation permanente sans oublier le maintien systématique dans l’analphabétisme. Le cinéaste joue sur toute la gamme de la révulsion, alternant chocs brutaux (long plan séquence d’une flagellation) et insoutenable immobilisme (scène de pendaison où, tandis que l’homme agonise en se hissant sur les orteils, une normalité écœurante bourdonne autour de lui). Toutefois, McQueen a pris le parti de faire de cette addition d’horreurs l’exclusif argument de son réquisitoire. Cette virulence rageuse finit par occulter involontairement une dimension essentielle. L’ignominie de l’esclavage est tout entière contenue dans son caractère institutionnel, dans le fait qu’il répondait à des besoins économiques précis. Le droit des planteurs à disposer des individus à leur guise, pour se remplir les poches ou pour assouvir leurs pires pulsions, en est la conséquence. Or, représenter les esclavagistes comme des sadiques compulsifs (Michael Fassbender en roue libre) revient à faire le procès de l’anomalie, d’une folie sanguinaire dont cette institution a toléré l’existence. Comme si la dénonciation de la mécanique d’un système abominable ne suffisait pas, et que pour susciter l’émotion – une vertu américaine -, il fallait renoncer à pointer du doigt la source du mal pour n’en montrer que les effets pervers.

    Libération

    12 Years a Slave uses sadistic art to patronize history Brutality, violence and misery get confused with history in 12 Years a Slave, British director Steve McQueen’s adaptation of the 1853 American slave narrative by Solomon Northup, who claims that in 1841, away from his home in Saratoga Springs, N.Y., he was kidnapped and taken South where he was sold into hellish servitude and dehumanizing cruelty. 12-years-a-slave-filmFor McQueen, cruelty is the juicy-arty part; it continues the filmmaker’s interest in sado-masochistic display, highlighted in his previous features Hunger and Shame. Brutality is McQueen’s forte. As with his fine-arts background, McQueen’s films resemble museum installations: the stories are always abstracted into a series of shocking, unsettling events. With Northup (played by Chiwetel Ejiofor), McQueen chronicles the conscious sufferance of unrelenting physical and psychological pain. A methodically measured narrative slowly advances through Northup’s years of captivity, showcasing various injustices that drive home the terrors Black Africans experienced in the U.S. during what’s been called “the peculiar institution.” Depicting slavery as a horror show, McQueen has made the most unpleasant American movie since William Friedkin’s1973 The Exorcist. That’s right, 12 Years a Slave belongs to the torture porn genre with Hostel, The Human Centipede and the Saw franchise but it is being sold (and mistaken) as part of the recent spate of movies that pretend “a conversation about race.” (…) For commercial distributor Fox Searchlight, 12 Years a Slave appears at an opportune moment when film culture–five years into the Obama administration–indulges stories about Black victimization such as Precious, The Help, The Butler, Fruitvale Station and Blue Caprice. (What promoter Harvey Weinstein has called “The Obama Effect.”) This is not part of social or historical enlightenment–the too-knowing race-hustlers behind 12 Years a Slave, screenwriter John Ridley and historical advisor Henry Louis Gates, are not above profiting from the misfortunes of African-American history as part of their own career advancement. But McQueen is a different, apolitical, art-minded animal. The sociological aspects of 12 Years a Slave have as little significance for him as the political issues behind IRA prisoner Bobby Sands’ hunger strike amidst prison brutality visualized in Hunger, or the pervy tour of urban “sexual addiction” in Shame. McQueen takes on the slave system’s depravity as proof of human depravity. (…) It proves the ahistorical ignorance of this era that 12 Years a Slave’s constant misery is excused as an acceptable version of the slave experience. McQueen, Ridley and Gates’ cast of existential victims won’t do. Northup-renamed-Platt and especially the weeping mother Liza (Adepero Oduye) and multiply-abused Patsey (Lupita Nyong‘o), are human whipping posts–beaten, humiliated, raped for our delectation just like Hirst’s cut-up equine. (…) These tortures might satisfy the resentment some Black people feel about slave stories (“It makes me angry”), further aggravating their sense of helplessness, grievance–and martyrdom. It’s the flipside of the aberrant warmth some Blacks claim in response to the superficial uplift of The Help and The Butler. And the perversion continues among those whites and non-Blacks who need a shock fest like 12 Years a Slave to rouse them from complacency with American racism and American history. But, as with The Exorcist, there is no victory in filmmaking this merciless. The fact that McQueen’s harshness was trending among Festivalgoers (in Toronto, Telluride and New York) suggests that denial still obscures the history of slavery: Northup’s travail merely makes it possible for some viewers to feel good about feeling bad (as wags complained about Spielberg’s Schindler’s List as an “official” Holocaust movie–which very few people wanted to see twice). McQueen’s fraudulence further accustoms moviegoers to violence and brutality.The very artsiness of 12 Years a Slave is part of its offense. The clear, classical imagery embarrasses Quentin Tarantino’s attempt at visual poetry in Django Unchained yet this “clarity” (like Hans Zimmer’s effective percussion score) is ultimately depressing. McQueen uses that art staple “duration” to prolong North’s lynching on tiptoe and later, in endless, tearful anticipation; emphasis on a hot furnace and roiling waves adds nature’s discomfort; an ugly close-up of a cotton worm symbolizes drudgery; a slave chant (“Run, Nigger, Run,”) contrasts ineffectual Bible-reading; and a shot of North’s handwritten plea burns to embers. But good art doesn’t work this way. Art elates and edifies–one might even prefer Q.T.’s jokey ridiculousness in Django Unchained, a different kind of sadism. (…) Steve McQueen’s post-racial art games and taste for cruelty play into cultural chaos. The story in 12 Years a Slave didn’t need to be filmed this way and I wish I never saw it.

    Armand White

    As is the case with “Django Unchained”, McQueen’s film is a vehicle for his preoccupations. With Tarantino, these primarily revolve around revenge, a theme common to so many of the Hong Kong gangster or samurai movies that he has absorbed. For McQueen, the chief interest is in depicting pain with some of the most dramatic scenes involving whippings and other forms of punishment. I was expecting the worst after seeing McQueen’s “Hunger”, a film about the Provo IRA hunger strike led by Bobby Sands that was more about bedsores and beatings than politics. Thankfully, the latest film is a lot more restrained than I had expected but still mostly focused on the physical torments of being a slave. I found myself wondering if the casting of Sarah Paulson as the sadistic wife of a sadistic plantation owner was deliberate since she is part of the company of actors featured on “American Horror Story”, the AMC cable TV show that pushes the envelope in terms of graphic scenes of torture, dismemberment, etc. This season Paulson is playing a witch, as part of a series on Black witches taking revenge on their white witch enemies who had tormented them during slavery. I half expected Paulson’s character to stick a pin in a Solomon Northup voodoo doll. While one cannot gainsay the importance of Solomon Northup’s memoir that was used by the abolitionist movement in the same way that “Uncle Tom’s Cabin” was, I have to wonder whether McQueen’s film was hampered by a story that was essentially one-dimensional. If you take the opportunity to read “12 Years a Slave” , you will be struck by the underdeveloped relationships between Northup and other characters. Both Parks and McQueen take liberties with the memoir to flesh out the film with such relationships but there is still something missing. In the memoir and in the films, there is never any sense of the emotional pain of being separated from your family—something that cuts far deeper than a whip.

    Louis Proyect

    When the abolitionists invited an ex-slave to tell his story of experience in slavery to an antislavery convention, and when they subsequently sponsored the appearance of that story in print, they had certain clear expectations, well understood by themselves and well understood by the ex-slave, too. (…) We may think it pretty fine writing and awfully literary, but the fine writer is clearly David Wilson rather than Solomon Northup. (…) The dedication, like the pervasive style, calls into serious question the status of ‘Twelve Years a Slave’ as autobiography and/or literature.

    James Olney

    There were four million slaves in the U.S. in 1860 and several hundred thousand slave owners. It wasn’t just a homogeneous system. It had every kind of human variation you can imagine. There were black plantation owners in Louisiana, black slave owners. (…) Remember, this book is one of the most remarkable first-person accounts of slavery. But it’s also a piece of propaganda. It’s written to persuade people that slavery needs to be abolished. He doesn’t say anything about sexual relations he may have had as a slave. There’s no place for such a discussion because of the purpose of the book. (…) Harriet Jacobs was condemned by many people for revealing this, even antislavery people. (…) Obviously, it wasn’t a best seller. Maybe it will be now. But it’s widely known. It’s used all over the place in history courses. Along with Frederick Douglass and Harriet Jacobs, this is probably the most widely read of what we call the slave narratives. (…) The daddy, I suppose, of all this was “Glory,” which came out in the late ‘80s. “Roots,” of course, comes before that. All of them suffer from what I see as the problem of Hollywood history. Even in this movie, there’s a tendency toward: You’ve got to have one hero or one figure. That’s why historians tend to be a little skeptical about Hollywood history, because you lose the sense of group or mass. (…) I think this movie is much more real, to choose a word like that, than most of the history you see in the cinema. It gets you into the real world of slavery. That’s not easy to do. Also, there are little touches that are very revealing, like a flashback where a slave walks into a shop in Saratoga. Yes, absolutely, Southerners brought slaves into New York State. People went on vacation, and they brought a slave.

    Foner

    We’re talking about the reduction of truth to accuracy. What matters ultimately in a work of narrative is if the world and characters created feels true and complete enough for the work’s purposes.

    Isaac Butler

    This is a minor point, but I felt the film possibly over-emphasised Solomon Northup’s social standing in New York state prior to his enslavement. In the film, Northup appears as a wealthy, successful individual, making a good living as a carpenter and musician. He wears smart clothes and appears to live in a tolerant, racially integrated community where skin colour does not matter. But in reality, Northern black people were everyday victims of white racism and discrimination, and in the free states of the North, black people were typically the ‘last hired and first fired’. Notably, in his autobiography Northup himself describes the everyday “obstacle of color” in his life prior to his kidnapping and subsequent enslavement. Nevertheless, I can understand why the filmmakers wanted to present a strong juxtaposition between Northup’s life as a free man in the North and the physical and mental trauma he endured while enslaved in the South. Emma McFarnon
    At the beginning of 12 Years a Slave, the kidnapped freeman Solomon Northup (Chiwetel Ejiofor), has a painful sexual encounter with an unnamed female slave in which she uses his hand to bring herself to orgasm before turning away in tears. The woman’s desperation, Solomon’s reserve, and the fierce sadness of both, is depicted with an unflinching still camera which documents a moment of human contact and bitter comfort in the face of slavery’s systematic dehumanization. (…) And yet, for all its verisimilitude, the encounter never happened. It appears nowhere in Northup’s autobiography, and it’s likely he would be horrified at the suggestion that he was anything less than absolutely faithful to his wife. Director Steve McQueen has said that he included the sexual encounter to show « a bit of tenderness … Then after she’s climaxes, she’s back … in hell. » The sequence is an effort to present nuance and psychological depth — to make the film’s depiction of slavery seem more real. But it creates that psychological truth by interpolating an incident that isn’t factually true. This embellishment is by no means an isolated case in the film. For instance, in the film version, shortly after Northup is kidnapped, he is on a ship bound south. A sailor enters the hold and is about to rape one of the slave women when a male slave intervenes. The sailor unhesitatingly stabs and kills him. This seems unlikely on its face—slaves are valuable, and the sailor is not the owner. And, sure enough, the scene is not in the book. A slave did die on the trip south, but from smallpox, rather than from stabbing. Northup himself contracted the disease, permanently scarring his face. It seems likely, therefore, that in this instance the original text was abandoned so that Ejiofor’s beautiful, expressive, haunting features would not go through the entire movie covered with artificial Hollywood scar make-up. Instead of faithfulness to the text, the film chooses faithfulness to Ejiofor’s face, unaltered by trickery. Other changes seem less intentional. Perhaps the most striking scene in the film involves Patsey, a slave who is repeatedly raped by her master, Epps, and who as a consequence is jealously and obsessively brutalized by Mistress Epps. In the movie version, Patsey (Lupita Nyong’o) comes to Northup in the middle of the night and begs him, in vivid horrific detail, to drown her in the swamp and release her from her troubles. (…) in the book, it is Mistress Epps who wants to bribe Northup to drown Patsey. Patsey wants to escape, but not to drown herself. The film seems to have misread the line, attributing the mistress’s desires to Patsey. (…) In short, it seems quite likely that the single most powerful moment in the film was based on a misunderstood antecedent. (…) Often published by abolitionist presses or in explicit support of the abolitionist cause, slave narratives represented themselves as accurate, first-person accounts of life under slavery. Yet, as University of North Carolina professor William Andrews has discussed in To Tell a Free Story: The First Century of Afro-American Autobiography, the representation of accuracy, and, for that matter, of first-person account, required a good deal of artifice. To single out just the most obvious point, Andrews notes that many slave narratives were told to editors, who wrote down the oral account and prepared them for publication. Andrews concludes that « It would be naïve to accord dictated oral narratives the same discursive status as autobiographies composed and written by the subjects of the stories themselves. » 12 Years a Slave is just such an oral account. Though Northup was literate, his autobiography was written by David Wilson, a white lawyer and state legislator from Glens Falls, New York. While the incidents in Northup’s life have been corroborated by legal documents and much research, Andrews points out that the impact of the autobiography—its sense of truth—is actually based in no small part on the fact that it is not told by Northup, but by Wilson, who had already written two books of local history. Because he was experienced, Andrews says, Wilson’s « fictionalizing … does not call attention to itself so much » as other slave narratives, which tend to be steeped in a sentimental tradition « that often discomfits and annoys 20th-century critics. » Northup’s autobiography feels less like fiction, in other words, because its writer is so experienced with fiction. Similarly, McQueen’s film feels true because it is so good at manipulating our sense of accuracy. The first sex scene, for example, speaks to our post-Freud, post-sexual-revolution belief that, isolated for 12 years far from home, Northup would be bound to have some sort of sexual encounters, even if (especially if?) he does not discuss them in his autobiography. The difference between book and movie, then, isn’t that one is true and the other false, but rather that the tropes and tactics they use to create a feeling of truth are different. The autobiography, for instance, actually includes many legal documents as appendices. It also features lengthy descriptions of the methods of cotton farming. No doubt this dispassionate, minute accounting of detail was meant to show Northup’s knowledge of the regions where he stayed, and so validate the truth of his account. To modern readers, though, the touristy attention to local customs can make Northup sound more like a traveling reporter than like a man who is himself in bondage. Some anthropological asides are even more jarring; in one case, Northup refers to a slave rebel named Lew Cheney as « a shrewd, cunning negro, more intelligent than the generality of his race. » That description would sound condescending and prejudiced if a white man wrote it. Which, of course, a white man named David Wilson did. A story about slavery, a real, horrible crime, inevitably involves an appeal to reality—the story has to seem accurate if it is to be accepted as true. But that seeming accuracy requires artifice and fiction—a cool distance in one case, an acknowledgement of sexuality in another. And then, even with the best will in the world, there are bound to be mistakes and discrepancies, as with Mistress Epps’s plea for murder transforming into Patsey’s wish for death. Given the difficulties and contradictions, one might conclude that it would be better to openly acknowledge fiction. From this perspective, Django Unchained, which deliberately treats slavery as genre, or Octavia Butler’s Kindred, which acknowledges the role of the present in shaping the past through a fantasy time-travel narrative, are, more true than 12 Years a Slave or Glory precisely because they do not make a claim to historical accuracy. But refusing to try to recapture the experience and instead deciding to, say, treat slavery as a genre Western, can be presumptuous in its own way as well. The writers of the original slave narratives knew that to end injustice, you must first acknowledge that injustice exists. Accurate stories about slavery—or, more precisely, stories that carried the conviction of accuracy, were vital to the abolitionist cause. And, for that matter, they’re still vital. Outright lies about slavery and its aftermath, from Birth of a Nation to Gone With the Wind, have defaced American cinema for a long time. To go forward more honestly, we need accounts of our past that, like the slave narratives themselves, use accuracy and art in the interest of being more true. That’s what McQueen, Ejiofor, and the rest of the cast and crew are trying to do in 12 Years a Slave. Pointing out the complexity of the task is not meant to belittle their attempt, but to honor it.

    Noah Berlatsky
















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